selamat datang

SALAM

Perkongsian tulus ikhlas dari hati buat semua yang sudi menjenguk. Sekadar menambah pengetahuan untuk peringatan pada diri sendiri dan juga semua. Gilapkan ilmu yang ada, kongsi pandangan bersama untuk sama-sama membina hidup yang bahagia di dunia dan akhirat. Hulurkan pandangan anda secara peribadi untuk kebaikan bersama.

Wednesday, April 1, 2009

~warkah buat saudaraku~

Aku pernah menitipkan tinta untuk aku mengukir kata buat seorang saudara. Pernah aku utarakan isi hati aku tentang apa yang aku rasakan. Kini, izinkan aku untuk kembali menitipkan kata buat saudara-saudara ku. Madah aku bukan untuk mengguris luka lama. Namun madah aku hanya ingin mengubati luka yang sudah terbiar lama. Warkah ini ingin ku utuskan buat saudara-saudara ku. Siapa saudara ku? Ku rasakan dengan warkah ini mungkin ada saudara-saudara ku yang akan mengerti. Bait kataku mungkin hanya dirasai oleh saudara-saudaraku sahaja. Kerana hatiku sudah terlalu rapuh untuk menahan segalanya
Buat saudaraku,
Masihkah kau ingat warkah yang pernah aku layangkan dulu? Mungkin ada yang ingat. Mungkin sudah ada yang melupakan warkah ku itu. Namun, sekali lagi aku mencoretkan kata. Buat tatapan saudaraku. Dulu, pernah aku katakan, kembalilah saudaraku kepada orang yang lebih memerlukan dirimu. Kembalilah saudara ku kepada insan yang lebih berhak kepada dirimu. Namun, tiada seorang pun saudara ku ingin kembali. Kini, saudaraku semuanya sudah mula mengorak langkah sendiri. Saudaraku sudah mula menjauh. Dan saudaraku sendiri sedar perpisahan yang tidak diduga berlaku. Aku pernah mengatakan aku tidak ingin mengambil hak saudaraku daripada saudaraku yang lain. Kerana apa? Kerana aku tidak bisa untuk menggantikan diri saudaraku itu.
Buat saudaraku,
Aku melayangkan warkah untuk aku gambarkan bahawa aku tidak ingin semua ini terjadi. Aku tahu pada satu saat saudaraku merasakan dia ingin bebas. Dan aku juga tahu pada satu saat saudaraku akan kembali merindui segala kenangan manis bersama dengan saudaraku yang lain. Aku juga tidak petah dalam berkata-kata, aku tidak bijak dalam menyusun tutur kataku. Namun, aku tahu jauh di sudut hati saudara-saudaraku, ada luka yang terpendam sekian lama. Semakin hari luka ini semakin berdarah. Dan buat saudaraku, sekali lagi aku nyatakan, aku tak ingin mengambil saudaraku yang bukan milikku. Aku tak mampu menjadi saudaraku yang pernah menghulurkan kebahagiaan buat saudaraku yang lain.
Buat saudaraku,
Jika warkah ini menjadi tatapan, fahamilah maksud susun kataku. Aku hanya ingin saudaraku kembali kepada dunia saudaraku yang dirindui. Walaupun aku tahu hati yang diguris, dilukai sukar untuk diubati, tapi rasanya sudah cukup pengajaran yang diberi. Buku-buku yang dibaca dan ditatap sudah banyak memberikan pengalaman yang bermakna kepada saudara-saudaraku. Aku sendiri sukar untuk menjatuhkan ego ku sendiri. Namun, tipu jika ada saudara-saudaraku mengatakan yang dirinya tidak kisah jika hidup bersendiri. cepat atau tidak, satu saat saudaraku pasti akan sedar, betapa saudaraku ini akan merindui saudaraku yang telah dia kehilangan.
Buat semua saudaraku,
Maafkan aku andai tersalah dalam mencoret kata. Pesanku buat saudara-saudaraku, kembalilah. Kerana aku tahu dalam perjuangan saudara-saudaraku menggapai apa yang diimpikan, sebenarnya saudara-saudaraku telah melepaskan sesuatu yang paling bermakna. Bukan sahaja saudaraku, tapi aku sendiri. Warkahku khas untuk saudara-saudaraku dan diriku. Agar kita masing-masing sedar, apa sebenarnya erti hidup yang kita cari.

2 comments:

  1. ak baru memahaminya tatkala ak melihat puncanya...
    dari minggu lepas lagi ak mencari..
    baru malam ini ak mengerti...
    sabarlah...mungkin ada hikmah tersembunyi
    kita tunggu dan lihat la dulu
    semoga tinta itu disedari insan yang lain...

    ReplyDelete
  2. aku sudah tak punya apa2..
    ckp sekadar saudara-saudaraku kembali..
    kepada yg lebih berhak..
    fahamilah..
    hati aku terluka..
    aku tak ingin mengambil mereka yg bkn milikku

    ReplyDelete