selamat datang

SALAM

Perkongsian tulus ikhlas dari hati buat semua yang sudi menjenguk. Sekadar menambah pengetahuan untuk peringatan pada diri sendiri dan juga semua. Gilapkan ilmu yang ada, kongsi pandangan bersama untuk sama-sama membina hidup yang bahagia di dunia dan akhirat. Hulurkan pandangan anda secara peribadi untuk kebaikan bersama.

Friday, February 27, 2009

~dugaan~

Allah takkan turunkan ujian pada hamba-Nya jika kita tak mampu untuk menanggungnya. Itulah ayat yang sering berlegar-legar dalam kepala aku. Betapa aku cuba untuk menerima dengan hati yang terbuka dan redha dengan ujian yang diberikan. Betapa aku cuba untuk mengatakan pada diri aku sendiri bahawa aku mampu untuk menampung segala ujian ini. Allah tahu kekuatan aku dan diturunkan ujian ini untuk menguji iman dan kemampuan aku. Namun, kadang-kadang aku tewas. Ingin sekali aku curahkan airmata untuk mengurangkan beratnya bebanan yang aku pikul. Insan di luar sana melihat aku ketawa. Insan di luar sana melihat aku tersenyum. Namun insan di luar sana tak pernah merasai hebatnya bebanan yang aku terima. Sukar untuk aku jelaskan apa sebenarnya yang aku alami. Tidak pernah aku meminta untuk diuji sebegini namun semuanya ada hikmah disebaliknya. Semuanya benar-benar menguji diriku. Baru aku dapat menilai erti sebuah persahabatan. Aku dapat menilai erti sebuah kejujuran. Dengan pandangan mata kasar, memang aku kelihatan seperti insan normal. Tapi hanya dengan mata hati yang dapat menembusi apa yang aku sedang aku juangkan sebenarnya. Ingin sekali aku kembali cergas seperti dulu. Ingin sekali aku mempunyai pemikiran sihat seperti dulu. Ingin sekali aku memperolehi ketenangan yang aku dambakan. Namun kini, aku berjuang untuk kesemuanya. Nikmat hidup yang Allah berikan terasa telah diambil walaupun hanya sedikit. Betapa pentingnya kita sebagai hambaNya untuk mensyukuri segala pemberiannya. Namun, aku bersyukur, dengan ujian yang diberikan, aku sedar betapa kerdilnya aku di bumi Allah ini. Buat yang mengerti, bukannya aku sengaja melakukan perkara yang aku tidak inginkan. Bukannya aku tidak mencuba untuk berdiri kembali. Bukannya aku tidak ingin untuk menjadi diriku yang dulu. Namun, kini semuanya terbatas. Aku masih lagi dalam perjuangan untuk menyelamatkan diriku sendiri. Maafkan aku andai ada yang terluka, marah, kecil hati, tak puas hati dengan sikapku. Namun, bukan itu yang aku pinta. Aku tak mengharapkan pengertian apa-apa namun aku harap, maafkanlah aku di atas ketidaksempurnaan diri ini. Mungkin ada yang berkata, aku tidak boleh jadikan ini sebagai alasan. Namun, aku akan cuba menghadapi keterbatasan ini. Tapi, hanya Allah yang tahu sampai bila aku harus menempuhi semua ujian ini.

2 comments:

  1. Benar hanya Allah yang Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  2. Dengan dugaan yang diberi, harap na menjadi seorang lebih sabar dan tabah dalam menempuh kehidupan ini. selalu memohon petunjuk dari yang maha Esa.insya'allah...

    ReplyDelete