selamat datang

SALAM

Perkongsian tulus ikhlas dari hati buat semua yang sudi menjenguk. Sekadar menambah pengetahuan untuk peringatan pada diri sendiri dan juga semua. Gilapkan ilmu yang ada, kongsi pandangan bersama untuk sama-sama membina hidup yang bahagia di dunia dan akhirat. Hulurkan pandangan anda secara peribadi untuk kebaikan bersama.

Wednesday, February 4, 2009

Sambutan Assyura


Inilah antara aktiviti aku semasa cuti raya cina minggu lepas. Gotong-royong buat bubur Assyura atau dlm bahasa glamour org klate iaitu 'suro'. Orang cina sibuk beraya, aku plak sibuk kacau 'suro' yg dua kawah nie. Bnda nie dh dirancang smggu awl dari tarikh kejadian iaitu pada hari Ahad bersamaan dengan 25 jan 09. Sehari slps aku smbt hari lahir aku yg ke 23. Persediaan awl dh dibuat sehari sblm ari kejadian kat umah mak sedara aku tapi aku xjoinla sbb penat. Baru sampai dr tanjung malin yg tercinta. Maka aku gunakanlah peluang yg ada utk smpn tenaga dan berehat. Pada hari ahad tu, ma aku awl pg dh berangkat ke umah mak sedara aku. Aku still mimpi atas katil. Xkuasa nk pegi awl2. Dlm kol 11, aku pn berangkatla ngan adik laki aku, Aiman. Smpai je kat sana, bubur dh nek dapur. Aku pn xpasti kol brape diorg mula kacau bubur nie. Asenya dari kol 9 kot. Masa aku smpi, da rmai hulubalang2 yang diimport khas utk kacau 'suro' nie. Kebanyakannya kwn adik2 aku dan juga kwn spupu aku. Dorgla yg kerah tenaga utk kacau 2 kawah 'suro' ni smbl b'gilir. Aku pn tumpang skaki. Nak merasa jgk caner asenya kacau 'suro' nie. Nmpak mcm senang tapi bleh tahanla. Paling lama aku bertahan 5 minit jer. Pegang je kayu pengacau, mata aku dah berair. Nak tahu knp? Asap xsegan silu menerjah masuk mata aku. Mana tak menangis aku dibuatnya. Nak kacau 'suro' pn terbantut. Mmg kerja ni bukan tugas sorg pompuanla. Tp dsbbkan nk pglmn, aku try jgk. Sbb ni 1st time family aku berpakat bt 'suro' ramai2. Aku siap bergurau lg ngan adik aku, sape2 yg pts cinta ke, gaduh ngan makwe pakwe ke, bleh r kacau suro ni sbb org xtahu dia menangis sbb asap atau sbb lain. Tol x? Kira 2 kerja satu masa. Kitorang kacau 'suro' dr pagi smpi ke petang dan smpi ke malam. Klu nk cepat, petang dh boleh angkat tp klu nk sedap, kena kacau lama2, biar sume bahan sebati. Kol 9 mlm baru kami angkat 'suro2' nie. skit pnya lama kan. 2 pn sbb abah aku yg arahkan suh angkat. Tenaga kerja dh xramai. Lengan aku pn dh terpeleot ms ni. Bt kacau 'suro' yg dh hmpir msk. Beratnya xsesuai dgn tenaga aku sbg gadis melayu.hu3..Berurut sakan aku mlm 2 dgn adik pompuan aku. Balik umah, terus aku sapu Yoko2, nk bagi hlg lenguh2. Lau x, kopem aku xleh tido. Mak sedara aku pn dh serik nk bt 'suro' lg. Katanya penat sgt. Mmg akan penat bg sape2 yg jd tuan rumah. Lg satu, jgn cb2 nk bt 'suro' klu tenaga kerja xramai. Nnt xmsk 'suro' 2. cayela ckp aku. Pepn, sume ni satu pglmn yg ckp berharga. Dh lm aku xmkn 'suro' dan akhirnya aku mkn 'suro' mskan sdri. Mmg hebatla. Tabik pd sume yg beri sumbangan. He3

No comments:

Post a Comment