selamat datang

SALAM

Perkongsian tulus ikhlas dari hati buat semua yang sudi menjenguk. Sekadar menambah pengetahuan untuk peringatan pada diri sendiri dan juga semua. Gilapkan ilmu yang ada, kongsi pandangan bersama untuk sama-sama membina hidup yang bahagia di dunia dan akhirat. Hulurkan pandangan anda secara peribadi untuk kebaikan bersama.

Wednesday, February 11, 2009

VALENTINE DAY

Bulan 2 pun dah separuh bulan. Apa agaknya yang paling sinonim dengan bulan 2? Bagi yang tidak ambil tahu, mungkin tak ingat peristiwa apa yang penting dalam bulan 2 ni. Tapi bagi yang sentiasa tertunggu2 kehadiran bulan 2 dalam setiap tahun, pasti akan tahu jawapannya. Nak tahu apa? Jom lihat coretan dibawah.
**********
"Hari Valentine mengikut sejarah datang dari zaman pemerintah ratu Isabella di Sepanyol. Perkataan Valentine diambil sempena nama paderi besar Kristian Saint Valentine. Beliau amat disayangi oleh ratu Isabella dan juga rakyat jelata kerana beliau berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordava, Sepanyol pada 14 FEBUARI (tarikh valentine) 270 masihi. Kejayaan beliau begitu bermakna bagi ratu Isabella. Oleh itu 14 FEBRUARI disambut setiap tahun bagi merayakan kemenangan tersebut dengan menamakan HARI VALENTINE. oleh itu, jika anda (umat islam) menyambut HARI VALENTINE sama seperti anda gembira dengan penumpasan kerajaan Islam di Cordava. HANYA ALLAH YANG LAYAK DISEMBAH."
**********
Itulah jawapannya. HARI VALENTINE. Kebanyakan remaja kini akan menyambut hari valentine ini sebagai tanda mereka menunjukkan kasih sayang kepada pasangan masing2. Dah namanya Hari Kekasih. Ada juga yang sambut hari valentines bersama2 keluarga. Ada yang cakap, bergantung pada niat kita untuk sambut Hari Valentine ini. Walau apa pun niat kita, rasanya lagi baik jika kita tak sama2 sambut Hari Valentine ini. Dah jelas kita tahu sejarah silamnya. Jadi, tepuk dada, tanya iman.

No comments:

Post a Comment