selamat datang

SALAM

Perkongsian tulus ikhlas dari hati buat semua yang sudi menjenguk. Sekadar menambah pengetahuan untuk peringatan pada diri sendiri dan juga semua. Gilapkan ilmu yang ada, kongsi pandangan bersama untuk sama-sama membina hidup yang bahagia di dunia dan akhirat. Hulurkan pandangan anda secara peribadi untuk kebaikan bersama.

Sunday, February 1, 2009

siapa aku..?siapa kita..?

Suka utk aku kongsikan bersama pengetahuan yang aku ada. Walaupun hanya sedikit namun apa yang aku tahu ini amat memberi kesan kepada diri aku sendiri. Aku petik kata-kata seorang sahabatku ketika kami sedang berbual-bual mengenai kehidupan ini..

"kalau na nak tahu, matahari tu hanya berada di celah kening malaikat je. Matahari tu paling besar bagi kita tapi kecil sgt kalau hanya berada di antara celah kening malaikat je. Bumi ni lagi kecil dari matahari. Kita ni sebesar manalah sgt. Kita pun tak tahu kita ni sebesar mana. Di mana tahap kita yang sebenar"

Bila aku terfikirkan ayat-ayat sahabatku ini, terasa betapa kerdilnya aku di bumi Allah ini. Terasa yang aku tidak punya apa-apa sebenarnya. Boleh diibaratkan hanya sebagai debu yang boleh ditiup angin bila-bila masa sahaja. Apa yang ingin aku sampaikan ialah siapa aku di bumi Allah yang tercinta ini. Bila dikenang dosa-dosa semalam, apakah kita tahu di mana sebenarnya kita? Apakah sudah cukup amal dan ibadat yang kita lakukan sebagai bekalan kita di hari kehidupan yang kekal abadi? Semuanya membuatkan aku berfikir dan terfikir. Ketakutan menerjah tangkai hatiku. Aku terfikir, sudah bersediakah aku untuk dijemput Ilahi, sedangkan bekalan ku masih lagi kosong. Cuba renungkan. Hidup ini penuh dengan cabaran, dugaan dan godaan. Kita takkan terlepas daripada membuat dosa dalam kehidupan sehari-hari. Namun, kita harus ingat, Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Walau apa yang kita lakukan, janganlah sekali-kali dilupakan kewujudanNYA. Walau sehebat mana pun kita, namun ingatlah, hanya Dia yang akan kita cari.

No comments:

Post a Comment